Hnutí Haré Kršna
Historie
Zásluhu na rozšíření tohoto indického náboženství má bengálský brahmán Čaitanja Maháprabhu (1486/1487?1534). Tento světec, jehož višnuisté považují za jedno z Kršnových vtělení, kázal o tom, že k božství je možné dojít pouze cestou oddanosti (bhakti). Ta se nejlépe projeví v radostném zpěvu slov ?Haré Kršna, Haré Kršna, Kršna Kršna, Haré Haré; Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré?, v tanci a hudbě. Ve slovech této velké mantry (mahámantry) je oslavován bůh Kršna a jeho druhá inkarnace ? princ Ráma.
Láskyplná oddanost k bohu Kršnovi a zpívání jeho svatých jmen se ve 20. století rozšířily na Západě díky muži, který se narodil se jménem Abhaj Čaran De (1896?1977) v Kalkatě. Roku 1922 se rozhodl pro poslání šířit náboženství indických posvátných knih a o deset let později byl svým učitelem Bhaktisiddhántou Sarasvatím zasvěcen do Čaitanjova směru višnuismu (do gaudíjské sampradáji). Od počátku se orientoval na šíření gaudíjského višnuismu do anglicky mluvících zemí. Do angličtiny přeložil a komentoval skladbu o Kršnovi Bhagavadgíta a pokračoval v překladech a výkladech dalších děl.
V 69 letech (v roce 1965) odjel do USA, kde jako Bhaktivédanta svámí (v roce 1968 přijal titul Prabhupáda) postupně získal obdivovatele především v subkultuře hippies. K jeho velkým příznivcům patřil básník Allen Ginsberg (1926?1997) a bývalý člen hudební skupiny Beatles George Harrison (1943?2002). Rok po příjezdu do USA založil Mezinárodní společnost pro vědomí Krišny (ISKCON), která měla v době jeho smrti již množství ášramů (klášterů), chrámů, škol a farem.
Prabhupáda před smrtí svěřil vedení organizace do rukou Správní komise o jedenácti členech. Někteří z těchto guruů však brzy po roce 1977 způsobili hnutí skandály a sobě i trestní stíhání. Celosvětová společnost oddaných Kršnovi pak musela být reorganizována, ale ještě několikrát byla postižena rozkoly. Zvláště citlivé pro hnutí bylo vyloučení Kirtanándy svámí Bhaktipády, zakladatele největšího amerického centra, Nového Vrindavánu v západní Virginii, k němuž došlo roku 1987. Na konci devadesátých let bylo hnutí postiženo dalším skandálem v souvislosti se zneužíváním dětí ve školách, provozovaných touto náboženskou společností.
Učení
Základní věroučnou literaturou jsou indické náboženské spisy (tzv. védská literatura), především Prabhupádův překlad a komentář Bhagavadgíty a Bhágavatamu (Bhágavatapúrany). Rozsah Prabhupádova literárního odkazu (překlady, komentáře i původní díla) je ohromný a oddaní Kršny k ní přistupují jako ke kanonické literatuře.
Prabhupádův následovník a Kršnův oddaný je veden k jednoduchému, až asketickému životu v duchu védských písem a podle Prabhupádových instrukcí. V chrámech a na farmách vstává již kolem čtvrté hodiny ranní, sprchuje se studenou vodou, vykonává pravidelné ranní obřady buzení, mytí a krmení božstev, účastní se společného uctívání Kršny. Každodenní činnost je velmi různorodá: zahrnuje jak tvrdou zemědělskou práci na farmě, tak např. překlady knih a jejich distribuci, pořádání přednášek, veřejné zpívaní mahámantry apod. Významnou součástí sádhany (denní cesty k dokonalosti) je jídlo. Vegetariánská strava oddaných je nápaditě upravena pomocí desítek druhů indických koření.
Tento prostý způsob života má být doplněn hlubokým duchovním poznáním a přiblížením se Kršnovi především prostřednictvím zpěvu mahámantry. Prabhupáda doporučoval opakovat mahámantru (džapovat) za pomoci mály, obdoby růžence o stu osmi kuličkách, a to šestnáctkrát denně. Tyto mahámantry vysloví oddaný zpravidla brzy ráno asi za dvě hodiny soustředěné džapy. Během dne pak džapuje dále podle možností, které mu poskytuje jeho práce. Džapováním má dojít k osvobození mysli oddaného od připoutanosti k hmotným požitkům. Dále se oddaný řídí čtyřmi zásadami, které přikazují vegetariánství, zakazují omamné látky, sex mimo manželství a mimo záměr zplodit potomka a hazardní hry. Ti, kdo ještě nedodržují tyto čtyři regulativní principy nebo nesplňují doporučené množství mahámanter, mohou praktikovat vědomí Kršny na své úrovni a podle svých možností i mimo komunitu.
Oddanost Kršnovi se v praxi nejvíce projeví oddaností duchovnímu učiteli. Védská literatura vysvětluje, že právě duchovní učitel může oddaného vést k probuzení jeho božského vědomí a uvědomění si skutečné duchovní totožnosti, tedy k poznání, že je věčnou duší a že tělo je pouze dočasným oděvem. Toto poznání pomůže oddanému rozvinout lásku ke Kršnovi a službu tomuto bohu a může ho vysvobodit z koloběhu životů. Vysvobození závisí především na jeho upřímnosti, ale samozřejmě také na karmě (zatížení dobrými či špatnými skutky), kterou si v tomto životě či v životech minulých nashromáždil. Mezi duchovními učiteli však zcela mimořádná úcta náleží Prabhupádovi, jemuž náleží zvláštní pobožnost (gurupúdžá).
Společenství
Potenciální příslušníci hnutí Haré Kršna přicházejí do kontaktu s hnutím zpravidla díky jeho veřejným sankírtanům (skupinovým oslavám Kršny zpěvem, hudbou a tancem), přednáškám, vegetariánským restauracím, ekologickým farmám nebo prostřednictvím literatury, kterou hnutí vydává a šíří. Pokud se sympatizant rozhodne stát se oddaným Kršny, prochází vyučováním a duchovní přípravou, která vrcholí obřadem zasvěcení. Při tomto obřadu přijímá duchovní jméno, jehož součástí je i titul dás(a) nebo dásí s významem ?služebník?, resp. ?služebnice?, a zavazuje se k dodržování výše zmíněných regulativních principů.
Oddaní Kršny dávají své životní zaměření najevo i vystupováním na veřejnosti. Můžeme je potkat v typických splývavých oděvech (muže v oranžovém či bílém dhótí a ženy v bílém či pestrém sárí), se znamením žluté hlinky na čele mezi očima, ženy se zahalenou a muže s vyholenou hlavou. Na ulici a při různých příležitostech rozdávají či prodávají prasádam, jídlo obětované Kršnovi.
Mezinárodní společnost pro vědomí Kršny (ISKCON) byla založena roku 1966, roku 1970 vznikla Správní komise (GBC), která se stala po Prabhupádově smrti hlavní autoritou v hnutí. To je spravováno prostřednictvím národních poboček, vedených místními vedoucími pod supervizí guruů příslušné světové zóny. Každoroční setkání asi čtyřiceti členů Správní komise se koná i v indickém Majápuru, Čaitanjově rodišti. Kršnův chrám v tomto městě je možné považovat za centrum hnutí. Velké publikační aktivitě hnutí Haré Kršna slouží nakladatelství Bhaktivedanta Book Trust (BBT), které vydává knihy Prabhupády a jeho následovníků v mnoha jazycích. I do ČR je distribuován studijní časopis ISKCON Communications Journal. Počet členů hnutí se odhaduje na 10?20 tisíc, u nás a na Slovensku celkem asi 200. Kromě nich další desítky lidí s hnutím sympatizují, dodržují některé jeho zásady a podporují ho. Čeští příslušníci hnutí dávají v poslední době přednost výslovnosti i pravopisu ?Krišna?.
První neoficiální komunita oddaných vznikla na území někdejšího Československa roku 1988 v Lanšperku blízko Ústí nad Orlicí. Brzy po roku 1989 vznikla střediska v Praze Na hrázi a na statku u Chotýšan a hnutí postupně vytvořilo stabilní strukturu. Oddaní z ČR a SR mají společné vedení, které tvoří vedoucí představitelé jednotlivých středisek, mezi nimi především prezident pražského chrámu Nenad Nejkov (Narakriti dás), vedoucí Kršnova dvora Václav Lichtág (Varnašram dás) a tiskový mluvčí Antonín Valer (Trilokátma dás). Spojení se Správní komisí zajišťuje československé pobočce guru Bhaktivaibhava Maharádž.
V roli ústředí hnutí Haré Kršna v ČR je chrám v Praze, Jílová 290. Na stejné adrese sídlí také Centrum pro védská studia, které se zabývá osvětovou činností. Dalšími středisky hnutí Haré Kršna u nás jsou ekologická farma (Kršnův dvůr) u Chotýšan na Benešovsku, založená roku 1990, a dvě vegetariánské jídelny v Praze v ulicích Na hrázi (U Góvindy, od roku 1992) a v Soukenické (Góvinda, od roku 1995). K nim je volně připojena i vegetariánská restaurace v Orlické ulici v Praze. Další chrám vytvořilo hnutí v roce 1999 v Lutotíně na Prostějovsku. V roce 1996 se hnutí pokusilo založit vlastní základní školu (gurukulu) na Kršnově dvoře. Projekt byl však ministerstvem školství zamítnut. Roku 2002 získalo hnutí pod jménem Mezinárodní společnost pro vědomí Krišny ? hnutí Haré Krišna status státem registrované náboženské společnosti. Hnutí Haré Kršna v ČR vydává časopis Náma Hatta. Vyšlo také několik českých čísel časopisu Návrat k Bohu, který Prabhupáda založil již v roce 1944.
Zdroj: Encyklopedie náboženských směrů v České republice, nakladatelství Portál
Komentáře
Jelikoz Ms znam, tak zminuji prohlaseni na konci one sekce s masem, kterou ses snazil zamlcet, 5.56:
na mAMsa bhakSaNe doSo na madye na ca maithune
pravRttir eSA bhUtAnAM nivRttis tu mahAphalA
Jist maso, pit alkohol a sex nejsou hrichem pro stvorene bytosti na urovni pravRtti(-mArgy), _ale zanechat jich (nivRtti) prinasi velke vysledky_.
PravRtti-mArga je dharmou regulovana cinnost, tj. ve shode s dharmazAstrami. Totez rika Krsna o sexu v BG 7.11: dharmAviruddho bhUteSu kAmo 'smi bharatarSabha - Jsem sex, ktery neni v rozporu dharmou.
Ale nyni v Kali yuze je relevantni, co rika o mase ParAzara (Pds 11.14-15):
madya mAMsa rataM nityaM nIca karma pravartakaM
taM zUdraM varjayed vipraH zvapAkaM iva dUrataH
Pokud zUdra propadl masu a alkoholu a neustale se venuje nizkym zamestnanim, mel by se mu, stejne jako pojidaci psu, brAhmaNa zdaleka vyhybat.
dvija zuzrUSaNa ratAn madya mAMsa vivarjitAn
sva karmaNi ratAn nityaM na tAn zUdrAn tyajet dvijaH
Dvija (tj. brAhmaNa, kSatriya a vaizya) by se nemel nikdy vyhybat zUdrum, kteri slouzi napravenym lidem, kteri nepiji alkohol a nejedi maso, a radne konaji sve zamestnani.
Takze si kazdy muze vybrat, co bude jist, ale nasledky si musi nest sam.
Plati...? Mylis se stejne jako v temer vsech svych ostatnich tvrzenich.
Hari Hari
Vyse jsi napsal:
> Nicméně to co učí současný ISKCON, že bez vzdání se jezení masa nikdo nemůže udělat duchovní pokrok je totální nesmysl nikdy nepodpořený Védskou šástrou.:
Na coz jsem odpovedel:
Vaisnavske duvody pro nejedeni masa: Krsna jej neprijima, zabijeni je nasili, karma v mase, tamo guna.
Odkazy na jednotlive body a preklad vyse uvedenych textu z Ms a Pds ve stylu anvaji jsem doplnil do sve aktualizovane odpovedi:
http://www.veda.harekrsna.cz/library/reakce-RV.rtf
Hari Hari
Napis konkretne, kde odvadim pozornost a rozmelnuji temata.
Ke karma/bhakti joze jsem se vyjadril ve sve odpovedi. Jeste pridam komentar VCT k 3.30 (preklad BhAnu SvAmI):
The word adhyAtma is here taken as an avyayIbhAva compound, meaning “in (adhi) the AtmA.” The phrase adhyAtmam-cetasA therefore means “with consciousness fixed in the AtmA.”
Therefore, offering (sannyasya) all works to Me, by consciousness fixed in the AtmA rather than in material objects, being without desires for the results, being niSkAma (nirAzih), devoid of possessiveness in all respects (nirmamaH), fight.
Pokud te Prabhupaduv preklad irituje tim, ze neni striktne akademicky presny (coz ani nebylo jeho cilem), tak si cti jiny a nekritizuj bez znalosti sanskrtu, na kterou jsem poukazal ve sve odpovedi (viz paJcasat).
Uved tech 'mnoho vyznamu' pravRtti a nivRtti s odkazy nebo citacemi v kontextu textu z Manua, o kterem je rec, a predved, jak je tvuj preklad s jejich vyuzitim presnejsi.
Hari Hari
http://robert-vyskup.blog.cz/1208/guru-tattva-v-iskconu
na m??sabhak?a?e do?o na madye na ca maithune
prav?ttire?? bh?t?n?? niv?ttistu mah?phal?
na m??sabhak?a?e — not eating meat
do?o — blame, sin, crime, guilt
na madye — not drinking wine
na ca maithune — and not sex
prav?ttire?? — this inclination
bh?t?n?? — all people
niv?ttistu — but ceasing
mah?phal? — abundant, great, fruit
It’s not a sin to eat meat, drink wine and enjoy sex, the inclination is in everyone, but ceasing brings great fruits.
Všimněte si prosím jak se překládají slova pravritti resp. tady ve tvaru pravrittirésha - překlad je 'tato inklinace' a nivrritti zde ve tvaru nivrittishtu se překládá jako 'ale ukončení'. Tolik zatím k tomuto tématu napíši o tom krátký článek.
http://robert-vyskup.blog.cz/1208/pravritti-a-nivritti
> Pravritti a nivritti mají mnoho významů najdi si je v sanskritském slovníku.
Vyznamy ve slovniku a v kontextu nejsou totez. Zadal jsem o ty druhe a jak lepe vystihuji Ms 5.56.
Presto je MMW celkem vystizny:
===> [ pravRtti ]3[ pra-vRtti ]
---> [ mArga ] m. active or worldly life , occupancy about the business and pleasures of the world or with the rites and works of religion MW.
PravRtti je inklinace cili sklon, ale k cemu? K hmotnemu pozitku, jak jasne vyplyva z opaku, jimz je nivRtti. ISKCON se drzi definice pravRtti a nivRtti mArgy podle ZrI Caitanyi v CC 1.17.156-7, ktery tam rika totez, co Ms 5.56.
http://vedabase.com/en/cc/adi/17
Rozhodne doporucuji prostudovat cely rozhovor ZrI Caitanyi s Chandem Kazim.
> K danému verši z Manu smritti se v tomto ohledu vůbec nevyjadřuji jelikož není v rozporu s tím co tvrdím. Naopak potvrzuje můj závěr, že pojídání masa není hříšné.
Viz ma odpoved s citacemi z BG. Vice o problematice masa, vcetne dalsich citatu o hrisnosti jeho neregulovaneho pojidani, pripravy atd.:
http://www.veda.harekrsna.cz/bhaktiyoga/change.htm
Ke guru-tattve jsem se jiz vyjadril.
Hari Hari
Manu Smritti 5.56
na m??sabhak?a?e do?o na madye na ca maithune
prav?ttire?? bh?t?n?? niv?ttistu mah?phal?
na m??sabhak?a?e — nejíst maso
do?o — hřích, chyba
na madye — nepít víno
na ca maithune — a nemít sex
prav?ttire?? — tato inklinace
bh?t?n?? — všem lidem
niv?ttistu — ukončení
mah?phal? — velký, velké ovoce
Není hříchem jíst maso, pít víno a užívat si sexu, jelikož tyto sklony jsou v každém. Ukončení těchto činností, ale přinese velké ovoce.
Čili zase zde máme význam pravritti jako inklinace, sklon a nivritti jako ukončení. Zase mimo Honzo. Jinak máš pravdu, že celý rozhovor Čaitanji Maháprabhua je zajímavý - podle mne by si ho měli přečíst všichni ISKCONští sanjásíni - hlavně ten verš kdy Čaitanja Maháprabhu říká, že 5 věcí je v tomto věku Kali zakázaných - oběť koně, oběť krávy, přijetí řádu sanjás, početí dítěte v bratrově lůně a obětovat maso předkům - CC Adi 17.164 - při jejich a nejen jejich kvalitách v poklesávání by tento výrok Čaitanji měli brát vážně. Jinak v celém tom rozhovoru je zase několik Prabhupádových špatných překladů. Jak typické.
Kde konkretne?
> V podstatě se dá přeneseně říci, že pravritti je cesta tantry a nivritti cesta jógy.
Doloz to.
> Používání negativismů pro pravritti márgu v ISKCONu je zcela neopodstatněné. Pravritti - to špatné, nivritti to dobré - to je špatné klasifikace.
PravRtti mArga je kritizovana ZrI Caitanyou na pocatku Jeho rozhovoru s RAmAnandou RAyem jako externi (eho bAhya, CC 2.8.59).
> pravritti je cesta usměrněného požitku vedoucího k duchovnímu osvícení, a že nivritti je cesta odříkání vedoucí k duchovnímu osvícení tak se to dá přijmout
PravRtti mArgu v podobe deva arcany ZrI KRSNa v BG 7.23 oznacuje jako anta-vat phalam a jeji zastance jako alpa medhasAm.
> Já bych osobně následující terminologii nepřijímal jelikož jediný verš, kde jsou tyto cesty uvedeny v tomto významu mluví v danou chvíli o Koránu.
Koran v tom kontextu ZrI Caitanya stavi na roven pravRtti mArgy, zrejme proto, ze resi regulaci tykajici se masa.
> Čili zase zde máme význam pravritti jako inklinace, sklon a nivritti jako ukončení. Zase mimo Honzo.
Vysvetlil jsem vyse.
> 5 věcí je v tomto věku Kali zakázaných - oběť koně, oběť krávy, přijetí řádu sanjás, početí dítěte v bratrově lůně a obětovat maso předkům - CC Adi 17.164
Jak tedy obetovat to maso, jehoz jedeni propagujes?
> Jinak v celém tom rozhovoru je zase několik Prabhupádových špatných překladů. Jak typické.
Kde?
Hari Hari
According to Vedic instructions, there are two paths for human activities. One is called pravrtti-marga, and the other is called nivrtti-marga. The basic principle for either of these paths is religious life. In animal life there is only pravrtti-marga. pravrtti-marga means sense enjoyment, and nivrtti-marga means spiritual advancement. In the life of animals and demons, there is no conception of nivrtti-marga, nor is there any actual conception of pravrtti-marga.
Nazývat cestu pravritti márgy, která je cestou vedoucí k osvobození, ale je cestou hmotného požitku - zvířecím životem a démonskou je absolutní hloupost a nevědomost. Další nepochopení Prabhupády. I ty jsi používal pravritti a nivritti špatně po dobu naší diskuze nebo aspoň po její většinu - nevím jaké je tvé pochopení nyní.
Honzo toto opravdu nebudu dokládat. Myslím, že by se to i podle písem dalo doložit, ale je to na knihu. Možná ji jednou napíšu. Já doufám, že ano. Jinak na tomto nelpím, dal jsem to sem pouze pro snadnější pochopení. Navíc jsem to vyjádřil přeneseně. Nelpím na tom jako na nějákém axioma a zdůraznil jsem to od začátku, že se jedná spíše o pomůcku v chápání, doktrín jógy a tantry a dalších duchovních procesů.
PravRtti mArga je kritizovana ZrI Caitanyou na pocatku Jeho rozhovoru s RAmAnandou RAyem jako externi (eho bAhya, CC 2.8.59)
Dej sem prosím konkrétní a správné číslo verše. Verš, který uvádíš výše v Čaitanja Čaritámritě vůbec není:)
To je Honzo totální výmysl a spekulace. V tom verši není o pravritti ani zmínka. Je vidět, že jsi už hodně zoufalý a opravdu vaříš z vody.
Koran v tom kontextu ZrI Caitanya stavi na roven pravRtti mArgy, zrejme proto, ze resi regulaci tykajici se masa.
Zase špatně Honzo:) Korán není postaven na úroveň pravritti márgy. A už vůbec to nedělá Čaitanja Maháprabhu. Jediný verš kde jsou cesty pravritti a nivritti zmiňovány je verš z CC, Ádi líly kapitoly 17., verš 156 který neřekl Čaitanja Maháprabhu, ale Kazi. Přeložím tento verš do češtiny a dokážu, že zase jako obvykle nemáš pravdu, když tvrdíš, že Čaitanja staví Korán na úroveň pravritti márgy
CC, Adi 17.156
Podle Koránu jsou dvě cesty pokroku - jedna skrze zvyšování sklonu k požitku a druhá skrze snižování hmotného požitku. Na cestě snižování hmotného požitku je zabíjení zvířat zakázáno.
Čili tady je jasně řečeno, že Korán má dvě cesty pravritti a nivritti. A ne jak ty tvrdíš, že je Korán písmo čistě pravritti. Zase tvrdíš totální výmysl a nesmysl.
Jak tedy obetovat to maso, jehoz jedeni propagujes?
Jedení masa nepropaguji. Pouze tvrdím, že na něm není nic hříšného pokud se děje v souladu s Manu Smritti a dalšími Védskými písmy. Všimni si, že v tom verši není zakázáno obětovat maso jako takové. Je zakázáno obětovat krávu nebo koně a nebo maso předkům. Čili oběť krávy a koně je zakázána jelikož bráhmani nejsou schopni většinou pronášet správně mantry. Tím pádem účel oběti je ztracen. Není zde zakázáno jezení masa. Ani není psáno, že musíš maso obětovat, i když je pravdou, že kdokoliv kdo si neuvědomuje, že vše patří Bohu by se měl regulativně trénovat v obětování jak jídla tak svých činů jak je popsáno v 3. kapitole Bhagavad Gíty. Jinak jsi mi neodpověděl na mou otázku proč máte v ISKCONu sanjás, když je to zakázáno, a když vám jich tolik poklesává. Už se těším na odpověď.
CC, Ádi 17.130
prabhu ájňá dila—yáha karaha kírtana
muňi samhárimu áji sakala yavana
SYNONYMS
prabhu—Pán; ájňá dila—nakázal; yáha—jděte; karaha—čiňte; kírtana—sankírtan -zpívání Haré Krišna; muňi—Já; samhárimu—zabiji (zde je chyba samhárimu znamená zničit a ne zabít); áji—dnes; sakala—všechny; yavana—muslimy (osobně si myslím, že zde je také chyba jelikož slovo yavana značí na řecké kmeny - rozeberu to ale později zatím ve svém překladu nechám slovo v sanskritském originále).
PŘEKLAD (ten Prabhupádův)
Pán Čaitanja přikázal, “Jděte provádět sankírtan! Dnes zabiji všechny muslimy!”
Typická Prabhupádova rétorika plná nenávisti - tentokrát vůči muslimům - jindy ji používal vůči těm co jedí maso a jindy vůči ženám atd. Prabhupáda byl v části své osobnosti velmi netolerantní a fanatický člověk posedlý mocí. Špatné přeložení slova samhárimu, kdy ho překládá místo zničím na zabiji je toho důkazem. Správný překlad by měl znít asi takto:
Pán Čaitanja přikázal, “Jděte provádět sankírtan! Dnes zničím všechny javany!”
Jak je vidno z následujících veršů Čaitanja nešel nikoho zabíjet, ale na základě argumentů 'zničil' či snížil důležitost javanských písem. Slovo yavana se obvykle překládá jako Řekové. Javanové byly kmeny, které opustily Indii - byly to potomci Garga Muniho - jednalo se o Řeky zřejmě též Italy a jak to vypadá tak do té skupiny patřily i osoby, které žili v době Proroka Mohameda na Arabském poloostrově. Čaitanja odsoudil jejich písma jako neúplná. V dalším příspěvku ukážu jak Prabhupáda dále překládá slovo yavana.
CC 17.172
sahaje yavana-šástre adridha vicára
hási’ táhe maháprabhu puchena ára-vára
SYNONYMA
sahaje—přirozeně; yavana-šástre—v písmech pojídačů masa (zde je chyba kdo byli javanové jsem již vysvětlil ve svém předchozím příspěvku); adridha—chatrný; vičára—úsudek; hási’—smějící; táhe—od něj; maháprabhu—Čaitanya Maháprabhu; puchena—ptát se; ára-vára—znovu.
PŘEKLAD
“Logika a argumenty v písmech pojídačů masa (správně má být javanů)nejsou příliš silná, rozhodl Kazi. Poté co to uslyšel se Čaitanja Maháprabhu usmál a zeptal se jej následovně.
Opravdu není možné překládat tak moc špatně nebo tak manipulativně jak to Prabhupáda dělal.
Uved, kde je receno, ze samotna pravRtti mArga (dharma, artha, kAma) vede k osvobozeni. Toho je totiz mozne v ramci varnAzramy dosahnout pouze sannyAsem, tj. nivRtti mArgou.
Pokud nechces dokladat, tak nemam o dalsi vymenu zajem neb je ztratou casu. Pokud nechapes, ze CC 2.8.59 je MadhyalIlA, kap. 8, vers 59, tak to jen potvrzujes. Totez se tyka nepochopeni deva arcany jako urovne pravRtti mArgy.
Existuji i muslimsti vegetariani a pokrocili mystici, ale je jich malo. Proto je Koran praktikovan prevazne na urovni pravRtti mArgy.
Jak a komu budes obetovat maso 'jako takove'?
VaiSNavove vsech sampradAyiI prijimaji sannyAs kvuli kazani, tak jako sam ZrI Caitanya.
To, ze neslo o snizovani dulezitosti yavanskych pisem, je zrejme primo z verse: muJi saMhArimu Aji sakala yavana. To, ze se tak nakonec nestalo, byla benevolence ZrI Caitanyi. Ve skutecnosti znicil jejich nepratelskou mentalitu vuci vaiSNavum, coz bylo ucinnejsi.
Kteri Rekove nebo Italove tedy byli tehdy pritomni v NavadvIpu?
'Pojidaci masa' je trefne oznaceni asijskych, evropskych i dalsich ne-vedskych narodu ci kmenu, protoze je pro ne charakteristicke, at se to nekomu libi nebo ne.
Hari Hari
Doporucuji ti, abys tu svou zamyslenou knihu rozhodne vydal, a to pod svym jmenem, nikoliv pod pseudonymem, a uvedl na sebe uplny kontakt. At si o tobe kazdy udela obrazek. Lidem to velmi pomuze v rozlisovani mezi vedskym a antivedskym pojetim. Ja sam na ni pak budu ze sveho webu odkazovat jako na priklad, kam az se clovek muze s timto pristupem dostat. Doufam, ze i tato diskuse v tom mnohym napomohla.
Hari Hari
V ISKCONu nikdo zadne bomby neposila.
Hari Hari
Poučná diskuse.
Jendo @ V, ty patříš k GBC (příp. nějakému širšímu vedení)?
Hezký den - a hodně zdaru!
Vetsina kde? V klubu Sisyfos? Na jatkach? V hospode?
ISKCON reprezentuje BMG sampradaju v linii ACBSP, BSST, atd. pres ZrI Caitanyu a dale do minulosti az ke KRSNovi. Jeho odpurci reprezentuji vlastni nazory.
Lide v ISKCONu i mimo nej, kteri se dopousteli nasili, na to doplatili nebo doplati.
> Myslím si tak od oko, že jich bylo víc jak deset.
Tak sem s nimi, rozebereme je.
Z:
Nezastavam v ISKCONu zadne funkce ani zde nepusobim ze zadneho oficialniho ani neoficialniho povereni.
A co ty? Uz jsi prisel na smysl sveho kazani materialismu, ktery konecny smysl popira?
Hari Hari
Zatim jsem vyvratil vse, co jsi vyplodil ci spise opsal jinde. Jeste se tam chystam doplnit info k RAmovi a masu v RAmAyane a k postaveni gurua z Guru gIty.
Kdybych fanaticky hajil ISKCON, tak by muj web vypadal jinak. Ti, kdo me znaji, potvrdi, ze jsem fanatismu dalek.
Chci se dopracovat k tomu, aby se tu prinejmensim nesirily vymysly a pseudointerpretace.
Z puvodnich textu se toho bez znalosti sanskrtu mnoho nenaucis. Taktez pokrocile osoby a srdce ve tvem pripade zatim zklamaly. Pokud ale pujdes do sebe, porad je mas v tomto zivote sanci.
Hari Hari
http://robert-vyskup.blog.cz/
http://www.veda.harekrsna.cz/library/reakce-RV.rtf
Hari Hari
Hari Hari
Hari Hari
Možná tak sloupek od branky :)
Slouzit Bohu neni mozne pro toho, kdo urazi Jeho sluzebniky. Takova sluzba je pouze iluze a Buh ji neprijima. To plati obecne bez ohledu na nabozenstvi. Priklad:
http://vedabase.com/cs/sb/9/4/61
Hari Hari
- Odpovědět
Pošli odkaz